19 mars, 2013

Överreaktion?

Något jag inte gillar är ordet Hen, det var mycket prat om det för ca ett år sedan. Jag har låtit bli att uttrycka mig om detta här på grund av att jag faktiskt inte gillar det pronomenet och tänkt att det kanske ändras när man blir mer van att göra det men icke.
    I mina ögon är det ett jätte bra pronomen om någon vill identifiera sig som hen då man känner att man inte hör hemma i något av de facken som finns idag(man måste inte dela in sig i någon kategori) men jag tycker att man ska vara försiktig hur man använder det pronomenet mot andra. Om någon beskrev mig som hen i något, för att denna inte ville utge vem jag är, så skulle jag föredra att bli kallad för den/denna av den simpla anledningen att jag är en hon och inte en hen, med andra ord så skulle det som från början var en välmening bli en förolämpning.
    Det kanske låtar löjligt men så känner jag och det märks också när jag skriver för jag använder mig väldigt sällan och nästintill aldrig av ordet hen just för att det är så störande. Jag borde dock skriva hon/hen/han istället för han/hon eller hur jag nu brukar skriva, jag får försöka ändra på det helt enkelt utifall någon av ni som läser identifierar sig som hen.
    Jag vet att om jag någon gång skulle få ett barn så oavsett vad för kön barnet "har", hon eller han spelar ingen roll men om vi för underhållningen skull säger att det är en han, så skulle jag bli skit förbannad om någon kom och kallade "han" för hen! Det har ju skämtats ganska fritt om i komedier att förskolor kallar alla för hen just för att barnet själv inte vet vad den är, men om barnet inte är gammalt nog att veta själv så är det väl ändå dennas förälder som kan säga säkrast om det är en hon, en han eller en hen?
    Detta bygger ju också självklart på att föräldrarna inte är trångsynta och kan erkänna för sig själva att barnet exempelvis inte är en hon trotts att barnet har en snippa. Vad jag menar med den här meningen är att ens yttre inte ska få bestämma ens kön eller hur man nu ska förklara det hela. Vi kan ta Buck som ett exempel: Buck är en man men han har ett "kvinnligt" könsorgan, fy det där lät fel men jag vet inte hur jag annars ska skriva för att förklara mig.
bilden lånad från google.se
Hoppas folk förstår vad jag ville ha ut av det här och ni som orkade läsa igenom mitt svammel förtjänar en eloge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar