06 mars, 2013

Hästen är för låg

Jag vet att det är många som gav den kommentaren till min kompis när hon precis började rida "sin häst" ordentligt, dock så var både hon och hästen outbildade i dressyr och man måste ju börja någonstans eller hur? Man kan ju inte börja på toppen ;)
    När jag sa att han låg bra i den låga formen och att hon inte skulle stressa upp honom i en högre form för att varken hon eller hästen kunde tillräckligt mycket(och hästen hade inte så starka muskler) berättade hon att alla andra som hade hållit lektion för henne/försökt lära henne hade sagt att hon behövde ta upp hans form och att han va för låg, vilket säger ganska mycket om hur lite dessa människor kan om att börja från grunden och jobba sig upp.
    Nu är jag verkligen inte ute efter att trampa någon på tårna eller något men ska man börja med något nytt så är det bäst att börja från grunden, en stabil grund är alltid bra att kunna falla tillbaka på. Inte för att den grunden jag ger är den absolut bästa men ändå ;)
Detta är då formen som va för låg
Jag tycker att detta är en ganska bra forn att börja ifrån när man själv inte kan dressyr och ännu bättre när hästen inte kan/är van/musklad för de arbetet som dressyren kräver.
    För att förtydliga mig ytterligare så är Madde(den otroligt snabblärda tjejen som jag pratar om) helt självlärd och Magic(hästen i fråga) är en körhäst = inte arbetad i dressyr på några år. Här tycker jag att det är super att dom då hittade den här låga och lätta formen att börja med.
    Nu är jag självklart inte den enda som har hjälpt Madde men jag måste få skryta lite: Hon sa att hon förstod mina direktiv bäst och att jag var den som hade lärt henne mest :D Haha det lär säkert ändras nu när Sara följer med ut ikväll och håller lektion för även om jag försöker så är Sara bättre och högre utbildad än mig inom hästar ;)
Någon mer än jag som tycker att formen på dessa två bilder inte är för låg för "nybörjare"? Eller är det endast för att jag har haft unghäst som jag tycker att det här ser ut som en bra början ;)?
    I det HÄR inlägget kan ni se före och efter bilder på dessa två, vilken fin utveckling det har blivit på dessa två :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar