13 mars, 2013

Okunskap

Detta kan vara ett brett ämne men jag bara MÅSTE få avreagera mig lite för det gör så ont i mig när folk dömmer djur, nu tänker jag hundar, baserat på deras ras. Dessa människor som dömmer djuren är samma människor som säger sig inte ha några rasproblem när det kommer till människor men jag undrar vart den stora skillnaden ligger i det?
    Det är inte alla tyskars fel att Hitler var en mästare i manipulation, nu kommer många tycka att det är fel av mig att jämföra detta med de så kallade kamphundarna men jag ber folk att bara tänka efter en stund. Bara för att någon ras tidigare har blivit utsatt för mentala påfrestningar och ett annat sätt att tänka/agera så betyder det inte att denna är "ond" i sig eller att generationerna efter är "onda", i mina ögon är ingen "ond" från början utan "ondska" är något som skapas av samhället och vist är vissa mer mottagliga för dessa mentala & psykiska påfrestningarna än andra.
    Jag skulle så gärna vilja ha svaret på: Vart är skillnaden mellan att vara rasistisk mot människor och hundar? Är det arten som bestämmer det hela vill inte längre räkna mig som människa, jag blir inget alls. Uch och fy för folk som drar raser, etniska grupper och folk som har en annan sexuell läggning över en och samma kant. "Är en på de viset så måste alla vara det"- tänket gör mig illamående.

Förstår folk vad jag vill få fram av det här? Jag menar så klart inte att trampa någon på tårna och jag förstår att folk kan vara rädda för dessa kraftfulla raser(om dom har dålig erfarenhet) men var i sådana fall rädd för människan bakom hunden och inte för hunden.
    Jag tycker att det är ren okunskap och idioti när folk uttrycker sig på ett så dumt sätt som "en sådan ras". Jag kan berätta för er som har dessa fördomar att hundar som kallas för "kamphundar" från början är avlade till att avguda människor och att aldrig agera ut mot en människa, detta för att de som höll i hundslagsmålet skulle kunna avbryta kampen när dom ville utan att kunden skulle vända och attackera människan.
Lånade bilden från google.se
Alla känner vi nog till vilka dessa två är: Cesar Millan och hans nu bortgångna vän Daddy. Jag tycker att folk ska ta till sig av vad Cesar säger och försöker lära ut till människor, det är mycket vettigt i vad han säger. Sedan så är Daddy en otrolig fin förebild för hur hundar kan bli i rätt händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar