04 mars, 2013

Att uttrycka sig om sina åsikter

Jag tycker att det är på tok för många som har problem med att säga vad dom tycker till vissa människor, jag vet att många har problem med att säga som det är till mig för att dom tror att jag ska bli arg eller något men faktum är att det är just att dom inte säger något som gör mig sur. Att jag sedan tycker att det är falskt att inte våga/vilja säga sanningen till dom som man kallar "sina vänner" hör väl också lite hit.
    Att jag skulle bli arg över att någon har en åsikt finns inte, man får tycka och tänka precis hur och vad man vill MEN jag tycker att alla borde kunna stå för vad dom tycker och kunna respektera att alla inte tycker lika dant eller att andra kanske kommer med ett motargument, vet för många som inte klarar av att höra som det är.
    Jag är en sådan som ställer många frågor, jag vill kunna motivera de mesta av vad jag säger och tycker och det blir då en natrulig reaktion för mig att ifrågasätta varför någon tycker på ett visst vis när denna har lagt fram en åsikt. Är jag verkligen så ensam om att vilja förstå hur folk tänker runt sitt tyckande och sina tankar? Jag ser det som ett sätt att utvecklas och utbildas på, att ta in vad andra tycker och tänker för att jämföra mot mina åsikter så att jag senar kan utveckla mitt eget tänkande och tyckande.
    Jag säger vad jag tycker och tänker till 85% kanske så jag säger inte att jag e helt fläckfri men de resterande 15% håller jag tyst om för att ingen skulle vinna på att don åsikterna hördes eller registrerades av någon, dom skulle förmodligan bara göra någon ledssen. Att välja vad man säger till någon för att denna inte ska bli ledsen/sårad och att då välja att vara tyst om det ser jag inte som oärlighet för meningen med ärlighet är inte att någon ska bli sårad. Tanken från min sida är att man ska utvecklas och för att utvecklas måsta man veta vad man bör tänkapå/ändra, eller är det bara jag som tänker såhär?

För att inte göra ett lägre inlägg väljer jag att runda av här med att säga: Var ärliga, säg vad ni tycker till personen innan ni säger det till någon ni vet kommer att föra informationen vidare eller ännu värre: publicerar något på internet för det kommer då alltid att finnas spår av det kvar även om man senare ångrar sina åsikter/vad man har sagt.
    Att bli baktalad är inte något som någon uppskattar och speciellt inte när man får höra att en av dem som man räknat som nära har sagt något som hade kunnat lösas om det bara hade tagits fram i ljuset för den personen.


Edit: Jag riktar mig INTE til någon speciell person utan jag vill bara få igång tänket på folk :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar