07 mars, 2013

Att ta åt sig

Det finns folk som tar åt sig och blir ruggigt upprörda över att någon påpekar en brist i deras sätt att förhålla sig/vara mot andra. Att man lyckas trycka på någons nerv så mycket kan betyda att personen som fick höra denna åsikt vet att det ligger en sanning i vad som sagts men att denna inte riktigt vill eller är mogen nog att erkänna detta för sig själv, eller att denna person då är för bekväm för att ta sig ur sitt trygga lilla skal för att vilja förbättra sig själv.
    Jag vet att jag kan dra upp mina försvars murar ganska högt om jag tycker att någon kommer med en orättvis pik/åsikt men så fort jag blir lämnad ensam så analyserar jag sönder mig själv för att se om det finns någon sanning i det personen har sagt eller om personen har sagt det bara för att denna själv är osäker.
    Jag vet att jag brukar tänka efter rejält innan jag påpekar något till någon och tankar som ex "kommer *namn* att vinna något på att jag säger det här?*, "kommer *namn* förstå vad jag menar?", "får någon något bra ut av att jag nämner det här för *namn*" och så vidare.. Så om jag säger något så kan du vara säker på att jag har tänkt igenom det hela och jag har en grund till varför jag säger som jag gör.
    Sedan har kan jag alltid ge en motivation till varför jag tycker som jag tycker och tänker som jag tänker, jag säger trotts allt som jag gör för att jag bryr mig.

Nej, tillbaka till vad jag pratade om från början:
    Om någon säger något som du tar åt dig av så rannsaka dig själv och tänk efter om det finns någon grund till varför personen säger som den gör, om du själv inte kommer fram till svaret så kan du ju alltid fråga personen varför denna sa som den sa. Om personen inte kan motivera sina tankar/åsikter så kan man vara 99% säker på att personen då endast säger detta för att denna människa är avundsjuk eller bara vill vara elak för att denna själv inte vet hur den ska hantera sig själv eller kanske till och med för att den här personen är brutalt osäker på sina egna handlingar och förhållandesätt.

Tog du åt dig? Tänk då ett tag på varför ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar