23 juli, 2012

Detta med att spara

Det är många som har svårt med att spara, jag är glad att jag inte är en av dem. Jag har väldigt lätt för att spara och det tror jag är till stor del för att jag, så fort pengarna komme rin på kortet, sätter undan en viss summa varje månad..
Beroende på hur mycket jag får brukar jag göra så att jag får "leva" på ca 1000.-/månaden, då har jag inte helt räknat in de ca 1200.- de kostar för mig att åka med bilen, och resten åker in på ett sparkonto där det får ligga i ca 6 månader innan jag hittar något jag vill ha ;)

Jag har inte alls svårt med att låta pengarna vara på sparkontot när dom väl ligger där men jag hade det förrut. Ett tips då är att gå/ringa/maila banken och öppna ett konto som man inte kan röra hemifrån utan ett konto som man måste gå till banken för att kunna ta ut pengarna. Det hade jag förrut och det var väldigt lätt då att få ihop en helt okej summa.

En till sak som kan vara bra att ha när man sparar är ett mål. Om man har motivation till att spara så går det mycket lättare att prioritera sparandet och det är inte alls lika jobbigt.

Sedan måste jag säga att om man röker och säger "jag har inte råd att spara" så kan man gå och lägga sig under en sten i ett dike för det är BULL SHIT på hög nivå. Har du råd att köpa cigg för 50.- så kan du like gärna lägga dom pengarna på ett sparkonto. punkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar