26 juli, 2012

Att ha "fel"

Det är många, framför allt innom häst-världen som inte klarar av att ha "fel" eller inte vara bäst. Jag vet att jag har varit där men det ser jag tillbaka på nu som en fas. Det är viktigt att känna till sina svagheter men minst lika viktigt att känna till vad man faktiskt är bra på, även att våga be om hjälp när man känner att ens eget ögon har blivit hemmablinda.

Jag vet att jag har varit som många andra häst-tjejer: "Jag kan bäst och jag kan allt" jag tror att det framför allt kommer av rivaliteten som finns över allt om allt. På senaste tiden när jag har bläddrat runt på "små" häst bloggar så snubblar jag ofta över just den attityden och det gör mig alltid lite lessen. Det är också ofta man ser dessa tjejer, som säkert är super trevliga om man känner dom, kommentera andras bloggar med pikar eller att dom hänger ut någon på sin egen blogg.

Ta tex Tyras hästblogg där hon blir pikad på nästan allt från nästan alla, det kan vara från vilket bett hon har till hennes sitts och det är så tråkigt. Jag tror att många glömmer att hon inte är något mer än en människa och människor är fulla av brister och "fel", det finns en anledning till allt och Tyra tar hjälp från kunnigt folk runt om henne(som hon har påpekat på sig blogg ett x antal gånger) till skildnad från många andra.
Lånad av Tyra Läs hennes blogg :)

Tillbaka till vad jag började på, det börjar spåra till något helt annat nu men iaf du är en så sjukt bra förebild för många häst-tjejer Tyra,: att ta hjälp när man inte kan längre.

Jag har fastnat i min ridning så jag tar hjälp av de personer nära mig som jag vet kan vad dom pratar om, dvs min kära mor och min kära tvilling. I början måste jag medge att det var jobbigt att Sara var så mycket bättre än mig men inte längre. (Hon är duktig och hon har haft alla förutsättningar för det: vilja, driv och kunniga människor runt om sig, medans jag tarppade viljan, blev rädd och puttade bort människor) Nu måste jag dock säga att det är skönt att ha någon så nära som man kan ta hjälp av för det är inte alls lika pinsamt att be sara om hjälp som det skulle vara att be någon annan om hjälp.

Jag tycker att folk istället för att säga "Gör såhär" ska fråga "Varför?" och "Kan du motivera?" för att lättare kunna ha en insikt om varför en människa gör på ett visst sätt ist för att vara dömmande och tro att alla sätt förutom ditt är fel.

Måste ju bara påpeka att Dressyrmänniskor och tjejer mellan 14 - 18 är värst ;), jag säger inte att alla är det bara att jag tror att dessa är de mest dömmande människorna i hästvärlden, rätta mig om jag har fel.

Detta blev som vanligt mycket rörigt men hoppas att folk förstår vad jag menar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar