05 oktober, 2012

4/10

Gårdagens ridpass gick väldigt bra och jag är såå nöjd.. Freyja skötte sig jätte bra och jag tror inte det har gått så här bra på jätte länge.

Vi började med att skritta fram ute på långa tyglar och med mycket frammåtbjudning, roligt roligt. När vi var tillbaka så värmde vi upp i trav och jag jobbade Freyja lång och låg på fyrkanten, volter, snett igenom och lite skänkelvikningar. Hon lyssnade otroligt bra på hjälperna och förhållningarna(lycklig medryttare.nu).
Freyja tyckte att det blev jobbigt när jag envisades med trav i vänster varv, på volt, i samlad form/på baken och Isak galoppandes på fyrkanten men efter lite om och men så gick även det ;)
Efter att jag envisats med de jobbiga vänstervarvet på volt så var det dags att fortsätta med det på spåret och jobba på lite galoppfattningar som enligt Freyja inte är så roligt alla dagar och speciellt inte när hon är lite trött. Men det gick bra, väldigt bra.. 90%av fattningarna blev vänstergalopp.
Högervarvet är en annan femma, där tycker hon ju faktist att det är roligt att jobba och jag vet att om jag bara lyckas behålla min fina sitts även i fattningarna så blir det jätte bra. Jag lyckades till och med att hålla henne samlad och "under sig" med bakbenen igenom fattningen och ända tills jag hade saktat av till trav. Åh denna lycka när det går bra.
Detta ridpass ressulterade i en sjöblöt häst, Isak va inte så torr han heller, så anna och jag tog samma väg som vi skrittade fram hästarna på så att dom skulle få ner pulsen ordentligt innan det var på-med-täcke-dags-och-ut-i-hagen. Väldigt nöjda hästar hade vi iaf efter ridpasset.
Åh vad jag längtar ut till stallet ikväll :)

Min sammanfattning av detta: Jag MÅSTE tänka på min sitts mer. punkt.

1 kommentar: