15 juli, 2011

Kloka ord

De, förmoderligen, klokase jag läst på länge..
"The first comment I feel a need to pass on to all parents is: if you want your children to respect you and your wishes; then you must start with respecting their thoughts and interests. You can't control what a person thinks. No matter how hard you try.
  That doesn't mean agreeing with their interests or condoning their actions, but it does mean having the ability to talk with them and LISTENING to what they say, how they say it and being open to their thoughts.
  The worst thing anyone can do to a child is not listen. All you will accomplish is creating a situation where the child will begin hiding their interests, and deceiving you. This is dangerous to both the child and to you! Without listening, you could easily miss an underlying message of pain or sadness which unchecked, could lead to some seriously dangerous behavior."

Hittade det här på paganspath.com.. Kände att de va värt att slänga upp för de stämmer så otroligt mycket... Föräldrar, vad jag har märkt, tänker inte alls ofta på det här sättet men kanske bör göra det!? Jag har märkt att föräldrar har en tendens att bli överbeskyddnade, dvs inte lyssnar på sina barn och hålle hårt i tyglarna, och det leder till 99%av fallen att barnen sätter sig på tvären och gör allt som dom vill göra fast i hemlighet..
Nu e jag glad över att mina föräldrar alltid har stöttat mig när jag vill prova på något nytt, utom möjligtvis de senaste året. Jag har aldrig behövt sticka under stolen med något av det jag gör.. Det hade kanske sparat ett och annat tjaffs men så här efteråt så är det ändå skönt att jag har varit ärlig med vad jag gör.. till 70% iaf ;)

1 kommentar:

  1. Mm, jag håller med. Det är inte konstigt att unga råkar illa ut när de har föräldrar som varken lyssnar eller bryr sig tillräckligt.

    SvaraRadera