12 mars, 2011

Bröstcanser - Tvingas nu att operera bort ena bröstet

"Eva hade bröstcancer - ignorerades av läkaren

a Ekman upptäckte en knöl i armhålan efter att hon blivit vaccinerad mot svininfluensan. Men det tog ett år innan hennes läkare tog Evas oro på allvar.
Nu behandlas hon för bröstcancer.
– Jag litade ju på min läkare, men det skulle jag väl aldrig ha gjort, säger Eva.
Svullna lymfkörtlarna är en vanlig bieffekt efter vaccineringen mot svininfluensan.
– Men knölen skulle ha försvunnit efter en viss tid.
Evas knöl försvann dock inte och hon fortsatte fråga sin läkare om råd.
– Jag sa till henne vid upprepade tillfällen, sex gånger tror jag det var under det här året, om vi inte kunde göra någonting, om jag inte kunde få en remiss eller bara ta ett prov på knölen. Men hon sa hela tiden att jag inte skulle oroa mig. ett år efter Eva först upptäckt knölen, reagerade hennes man på att den hade förändrats.
– Han kände att det hade blivit som förtjockningar i vänster sida på bröstet. Då ringde jag till vårdcentralen igen och sa att nu vill jag kolla upp det här.
– Då gick det fort. Efter två veckor fick jag en tid hos en läkare på Karolinska och hon sa direkt att jag borde ha fått kommit dit mycket tidigare.
I dag genomgår Eva cellgiftsbehandlingar för att försöka minska tumören. Efter det ska ena bröstet opereras bort. När det har läkt ihop ska hon strålas 25 gånger under fem veckors tid. Behandlingarna kommer att vara klara i höst, men det är inte över där.
– Sedan ska jag äta hormoner i fem år, för det här är en hormonbaserad cancer. Det är visst bra för då är det tydligen en lite bättre prognos.
– Min läkare gjorde ju ingenting, jag blev så förvånad att hon nonchalerade det så. Jag litade ju på min läkare, men det skulle jag väl aldrig ha gjort.
Hon har nu anmält läkaren till Socialstyrelsen där fallet ska utredas.
– Jag bestämde mig för att göra en anmälan på en gång. Det är ett sätt att hantera det på och för att ingen annan ska behöva gå med knölar i bröstet utan att få hjälp.
Det lär dröja innan Eva får besked om utredningen. Enligt uppgifter i Svenska Dagbladet har inget ärende avgjorts sedan Socialstyrelsen tog över de 2 300 anmälningar som Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd lämnade över vid årsskiftet. Dessutom har det inkommit 700 nya klagomål. "
//Aftonbladet

Vad håller folk på med?
Jag skulle bli förkrossad om jag behövde opperera bort ena bröstet..
Vist kan man fixa så att försökringen betalar silikonimplantat men det kan ju ändå inte vara roligt..
Om folk ville ha implantat så skulle dom säker skaffa det själva, inte vänta tills dom får bröstcanser!
Och VARFÖR tar inte socialstyrelsen hand om anmälningarna?!
Det är ju fan bara stört!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar