05 januari, 2014

Begränsa raketerna..

..eller vad e det många av Sveriges hundägare säger? Jag är HELT emot att avskaffa raketer till privatpersoner, trotts att jag har hund. Min hund är visserligen helt lugn när de kommer till smällande raketer och annat pangande av den enkla anledningen att han utsattes för det ganska tidigt. Jag har ju guldtillfälle att skotträna min hund då man hör militärens skjutbana till stallet så ja, men jag tycker att alla som planerar att skaffa hund ska börja med skotträning av hunden tidigt för raketer är något som stor del av befolkningen uppskattar.
    Vist alla hundar kommer inte klara av skott och/eller raketer oavsett om dom tränas eller inte MEN jag tror att man kan göra hundens rädsla betydligt mildare genom att förbereda hunden väl, de e bara min tankebana men tror också att många "gullar" för mycket med sina hundar första gången dom blir stissiga över att de smäller, blir hunden rädd för något som inte är farligt så ska man i största möjliga mån LÅTA BLI att prata, röra eller se på hunden annat än att man ska vara JÄTTE glad!
    Sedan tror jag även att hunden kan ta mattes/husses exaltation på fel sätt och tro att det är något läskigt istället för kul..

Hur som, har man man nu en hund som är rädd finns det saker man kan göra för att motverka att den ser och/eller hör massor av vad som händer utanför husets fyra väggar, här gäller det framförallt att vara påhittig! Gör en koja av madrasser och kuddar till hunden där den kan ta det lugnt och sätt på hög musik i samma rum osv, va påhittig!

Nej, nu ska jag fortsätta med mitt.. Är bara så otroligt trött på att alla ska lägga upp massa inlägg/artiklar om att raketer inte borde säljas till privatpersoner. Dock kan jag sträcka mig så långt som att man måste ha licens för att få köpa och avfyra raketer(de e ju trotts allt saker som exploderar och är farligt), lite som vapen i mina ögon..

2 kommentarer:

  1. Fast om folk kunde respektera lagen (allmänt tillstånd utfärdat på bla nyårsafton från 18-03 beroende på kommun) så skulle vi som faktiskt lever med hundar och hästar som är rädda kunna kontrollera våra djur under denna begränsade tid!

    Skottfast är en sak - mina är båda skottfasta, men oavsett det så är tjutet från raketer extremt jobbigt för den ena...

    Har spenderat fler nyårsnätter än du hittills levat med drogade hundar, hundar som slutar äta vid jul o som man får släpa ut för promenad fram till trettonhelgen, har drogat o tjudrat ner hästar i backen för att de i panik brakat sönder både sig själva o stallar - det är ingen trevlig upplevelse!
    Har fått raketer efter mig o hundarna på blanka dagen oxå - för att snoriga tonåringar köper utan kontroll av ålder o föräldrar vägrar ta sitt ansvar.

    Synapserna i hjärnan som styr rationellt tänkande är tyvärr inte fullt utvecklade förrän en människa är närmare 25 år ( detta är oxå anledningen till förhöjd försäkringspremie på bil försäkringar för ungdomar).


    Att begränsa raketerna till angivet klockslag - gör att vi som har rädda djur har en tidsram där vi kan begränsa våra djur oxå.

    SvaraRadera
  2. Jag begränsar gärna raketerna till lagom runt midnatt för nyåret. Jag har både haft en skotträdd och en icke-skotträdd hund och det är ett rent helvete ska jag säga med den skotträdda. Hon är rädd för det mesta som avger höga ljud, är en sådan individ och jag är ingen daltare (kan jag tillägga). Det är inte bara hundar man har att tänka på, utan även katter, hästar, kossor och de vilda djuren i skogen - för de förstår ju inte vad det är som händer, bara att det låter något så infernaliskt och himmelen är i kaos.
    Sen tycker jag att de ungdomar och barn som på pin kiv, kastar smällare och raketer MOT djur är en ren dumhet och där kan lagen styra det lite mera så att det inte händer något dumt.
    Sen att vi slösar så mycket pengar på en dags firande, när det finns så mkt annat man kan lägga pengarna på, det är en helt annan issue..

    SvaraRadera