17 mars, 2012

Kroppsideal

Något som jag inte förstår, aldrig riktigt har förstått och kommer förmodligen aldrig att förstå är: Varför folk bryr sig om hur andra ser ut. Okej om man kanske pikar på någons val av kläder och/eller skor eller bara hur man har kombinerat sin outfit men jag kan inte förstå hur någon kan klaga på en annans vikt eller former!
Seriöst människor, väx upp och låt folk se ut som dom vill; varesej det är jätte stor eller pinnsmal. Vad får man ut av att racka ner på någon annas kropp? Jag vet att jag i alla fall inte får ut något av det och jag kan gissa på att folk som klagar på hur andra ser ut är missnöjda med sig själva och vad gör man när man är missnöjd med sig själv? Jo man ändrar på det. Det kan ta tid och det kan vara svårt men det är mycket mer givande.
Tillbaka till det jag sa tidigare, varför klagar på andras kroppar? Jag tycker att om någon vill vara pinnsmal så låt personen vara det, vist kan man uttrycka sin oro över att personen är för smal men visa det istället på ett mer omtänksamt sätt än att säga "Fy satan vad äckligt smal du är" för helt ärligt tror jag inte att någon skulle lyssna på någon som uttrycker sig så. Istället så kan man ju uppmuntra till att gå upp i vikt, ingen mår bra av negativ behandling.
Samma sak gäller om någon är kurvig eller stor eller vad man nu vill kalla det; Är personen nöjd med sin kropp och tycker om sig själv är det väl inte någons platts att säga att det är fel att vara lite större! Om någon där emot vill gå ner i vikt så är det ju bara bra om man uppmuntrar till träning, jag tycker aldrig att man ska uppmuntra till bantningskurer men en sund diet är aldrig fel att uppmuntra till.

Nu blev säkert detta jätte rörigt men som ni säkert förstår är det jag vill ha fram: Klaga inte på andras kroppar för det har inte ett piss med dig eller ditt liv att göra!

1 kommentar:

  1. Håller med, det är så jävla fult att anmärka på folks utseende på det viset. Det reducerar en individs värde till något enbartt fysiskt. Det finns dock många anledningar till varför det är så, särskilt tjejer uppmuntras ju till att "tävla" med alla andra tjejer D:

    SvaraRadera