21 december, 2010

Jag BEHÖVER ett eget place..

Okej.. det går.. Ibland så går det att bo hemma..
Men seriöst.. Jag kommer inte överrens med min familj så bra och mina päron daddar med lillebror min.. *mummel, mummel*
Men då kommer man in på de jag pratade om tidigare..
De går inte att plugga och försörja sig själv.
Helt fucking omöjligt!
Skatten ligger på typ 30% (32%) av vad man nu tjänar.. Lågt tycker många men om man tjänar (nu är det bara hypotetiskt) 13.000.-/månaden (då måste man tjäna 3.250.-/veckan vilket är mycket för en student) Så kan man leva på ett existens minimum.. Vilket betyder att man kan betala hyran och maten typ. Nu får man då tänka på att de flesta lägenheterna ligger på ett pris runt 6.500.-/månaden..
Så..
Ska vi räkna lite på hur mycket man skulle få över efter skatt och så vidare..
13.000*0.7(skatten)=9.100.-/månaden
9.100-6.500=2.600
(endast hypotetiskt)
Alltså.. Efter skatt och hyra så har man 2.600.- kvar att leva på. Det ska gå till mat och räkningar av annan sort som Elräkningar, som har en tendens att bli sjukt dyra(spec på vintern).
Hmm.. Jaa.. Man kan ev ha platts för liiite sparande på hörnet där men som sagt.. Som student är det en ganska hög månadslön om man samtidigt pluggar.

ojoj, mycket siffror och jag som inte alls är bra på matte*ig-barn* (men gillar ekonomi, hänger inte ihop)

Nej.. Nu ska jag kolla upp lite kurser så att jag har något att göra på kvällarna.

1 kommentar:

  1. 32% skatt är skithögt. Min familj betalar mer i skatt för vår el än vad själva elen kostar. Det är helt jävla sjukt, hur fan ska man leva om man inte får behålla pengarna man tjänat...

    haha och ikr, jag är också sämst på matte men gillar ekonomi... wtf?

    SvaraRadera