12 oktober, 2013

Sköter mitt

Om du håller dig till att uppfostra dina barn så håller jag mig till mitt!
    Blir så trött på att folk kommer fram till en ute och säger hur jag ska uppfostra min valp. Är de för att man har valp som folk tror att man är helt grön på det här med hund? Ger de dem rätt att ge mig "råd" som jag inte har bett om?
    Visst, jag har inte haft hund tidigare och jag kan långt ifrån ALLT men jag är inte helt ute och cyklar; låt mig göra mina misstag, jag är inte elak mot min hund, jag är konsekvent och bestämd med hur han får bete sig och hur han inte får bete sig. Visst det är en valp men hur hade mamma hund gjort? Hade hon inte gillat något hade hon lagt honom ner så vart är felet med att jag gör de? Jag slänger inte ner honom och jag håller inte i honom hårt.
    Om jag har en blandning med Schäfer, Siberian Husky och Berner Sennen så är de sista jag vill ha en hund som drar i kopplet! Han kommer att få dra med sele senare när han är gammal nog för de men vi börjar med att lära oss att inte dra i kopplet. Tycker att jag då lugnt men bestämt lägger honom ner på marken(han kopplar inte av ute annars) istället för att rycka i kopplet så är de "snällare" och tydligare för honom vad som är okej och vad som inte är okej.
    Samma sak om jag håller i nackskinnet på honom; jag håller bara i, jag drar inte. Måste även få påpeka att Schäfern i honom är en riktig gnällspik och han gnäller/skriker för minsta lilla, t.ex: Om han inte kan få ut allt de goda ur märgbenet piper/skäller han, om hans leksak inte vill pipa(för att han tuggar på fel ställe) då piper/skäller han, ja han piper/skäller om nästan allt som inte går hans väg till 100%..

Bara så att alla vet.
    Behövde skriva av mig för att igår va de en kärring som kom fram till mig och klagade på att jag satte gränser för min valp och att han inte fick dra i kopplet. Vist de kanske finns bättre sätt att göra saker på men jag har provat med att ignorera när han gör något "dåligt" och bara berömma massor när han gör bra saker men då får han för sig att han ska bestämma så de går inte, jag visar hellre vart skåpet ska stå nu när han är liten än att ha en allt för uppkäftig tonåring att handskas med senare!

Nu ska jag djävlas med min valp för de tycker han e roligt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar