07 januari, 2013

Det här med raketer

Jag gillar raketer, i do, men jag tycker att alla som gillar att smälla raketer/smällare och annat ska tänka sig för. Det finns de som inte gillar höga smällar och det är årligen massa skador på grund av att folk inte har tänkt efter eller varit tillräckligt försiktiga när dom skjutit upp raketer för att fira de nya året.
    Att alla djur sedan blir skrämda är en sak till som jag önskar att folk tänkte på lite mer. Jag tycker inte att folk ska sluta skjuta raketer/smällare eller annat roligt utan vill bara be folk att tänka efter lite om när de smäller.
    Varför smälla tidigt på kvällen/dagen? Vist det kan säkert vara svårt att hålla fingrarna i styr och om man har barn kanske det kan vara svårt att motstå frestelsen att skjuta av en eller två raketer när barnen ber om det men det är onödiga timmar som djuren och folk som är rädda för raketer behöver lida sig igenom. Jag tycker att man borde inte borde smälla raketer förrän precis vid tolv slaget, vet att folk inte kan hålla sig till det men ändå, och om man tycker de inte är roligt så varför inte smälla mellan 23 och 01? Man hinner ju smälla alla sina raketer under de tre timmarna.
    Pratade med en kompis som tycker att det borde vara kommunen som ska smälla(lite som på valborg att de e kommunerna som håller i majbrasan), då i tätbebyggda områden, för att minska riskerna för skador och så kan man ju faktiskt undvika att vara nära raketer om man nu är rädd för/tycker det är otäckt med dem.

För övrigt så tycker jag att man borde få med ställ som man kan ha raketerna i, för att minska risken att dom får för sig att flyga åt fel håll och träffa någon.. Men det kanske bara är jag?

Och för tillfället kan jag inte ladda upp bilder här på bloggen, knas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar